Velkommen til Kwellas Coaching!

Test dit mindreværd på jobbet

- Og få hjælp til at styrke din selvtillid!

 

Kwellas Coaching hjælper kvinder med mindreværd på jobbet med at finde deres egen styrke og tro på dem selv, så de går på arbejde og præsterer med ro i kroppen uden at overforbruge deres energi – og holder fri med større glæde.

Hør min historie om at være skrækslagen over at stille mig op foran andre og præstere – og om min vej til at gøre det med glæde!

Tag toppen af din frygt for ikke at gøre dit arbejde godt nok.

 

Giv dig selv en gave og invester i din selvtillid. Så du kan vise dine evner på jobbet med ro i kroppen.



Hvem er den typiske kvinde med mindreværd og præstationsangst på jobbet?

 

En indre hård kritiker

En kvinde med mindreværd og deraf præstationsangst på jobbet, er typisk en dygtig og intelligent kvinde, som ofte også er veluddannet. Hun føler dog ikke selv, at hun er særligt dygtig eller intelligent. Tvært imod konstaterer hun ofte, at hun slet ikke kan leve op til sine kollegaers evner. For inden i hende lever i bedste velgående en hård kritiker, som aldrig sover. Denne barske side af kvinden, kan altid finde fejl – selv ved de bedste præstationer, som andre har rost til skyerne. Hun går altid rundt med en frygt for, at de andre vil opdage, at hun i virkeligheden ikke er så intelligent og dygtig, som de går rundt og tror.

Det er svært at overbevise hende om, at hun er så dygtig, som hun faktisk er, for en del af det at være intelligent, er også at kunne få øje på alt det, som man endnu ikke ved ret meget om. Så inde i kvindens egen verden er der altid mange åbne døre til hendes uvidenhed – og det får hende til at tvivle på sig selv.

 

Den svære ros

Hun har af samme grund svært ved at tage imod ros, for hun tror ganske enkelt ikke på, at rosen er sand. Hun er derimod overbevist om, at den, der roser, prøver at være ekstra venlig for at dække over hendes fejl. Eller hun har svært ved at tage imod ros, fordi ros vækker en angst for, at hun ikke kan gøre det lige så godt næste gang, som der jo nu – efter rosen – forventes af hende.

 

Frygt for ansvar

Når hun skal tage ansvar for en ny opgave eller får et nyt ansvarsområde vækker det frygt indeni for ikke at kunne klare opgaven, men frygten er ikke proportionel med opgavens sværhedsgrad. Frygten er alt for stor i forhold til opgavens omfang, og hun tager ikke højde for sine gode evner til at klare den.

 

At tale i større forsamlinger

Hun er svært ved at tage ordet og sige noget i en større forsamling, for hun er bange for, at de andre har gennemskuet sagen bedre end hende, og hendes vurdering eller bidrag derfor er irrelevant. Det er i virkeligheden et udtryk for en større problematik hos hende, som handler om at være for meget ude i feltet, altså at have sin egen opmærksomhed i for høj grad ude hos ”de andre” i fællesskabet. Hun har med andre ord svært ved at blive hjemme hos sig selv indeni og være i ro her, når hun er sammen med andre mennesker. I stedet tilpasser hun sig sine omgivelser og tager den rolle, som hun tror, der forventes af hende. Det kan både være, at hun tager meget ansvar for opgaver, men det kan lige så godt være, at hun forholder sig meget passivt og undgår at fylde for meget. På denne måde håber hun, at andre synes om hende og godtager hende som en behagelig del af fællesskabet.

 

Bange for konflikter

Hun er desuden bange for konflikter, for da hun på forhånd nærmest har kasseret sig selv, så er det meget nærliggende for hende at tro, at andre heller ikke synes, at hun har ret til at blive vred og sige fra. Derfor har hun tendens til at holde mund, bide vreden i sig, ikke fortælle, at hun er blevet såret og i stedet tilpasse sig, så konflikten forhåbentlig går i sig selv igen.

 

Veje til et bedre selvværd

Når man har det sådan, har man brug for at få skabt et kærligt rum inden i sig selv til at falde tilbage på som en modvægt til den indre hårde kritiker. Man har brug for at lære at være en omsorgsfuld forælder for sig selv, som ikke dømmer én, men som tager imod én med åbne, varme og kærlige arme. Ligeledes har man brug at få bedre fat i den realistisk tænkende side af én selv. For det selvbillede, som den indre hårde kritiker har skabt, er ganske enkelt ikke sandt! I stedet skal man helt bevidst skabe et positivt og sandt billede af sig selv, som er begrundet i den faktiske virkelighed. For det tredje er det en enorm hjælp at blive mere opmærksom på din krops signaler, for dette hjælper én med at vende opmærksomheden væk fra det ydre omkring én og i stedet ind i én selv. Herinde i kroppen kan man finde stor ro og styrke, som giver mod til at være mere sig selv, tilpasse sig mindre og slappe mere af.

 

Kan du genkende dig selv i beskrivelsen? Så er din dag på jobbet hård.

Men hverdagen behøves ikke at føles som at gå i modvind. Du har så mange evner. Det hele ligger for dine fødder.

Det eneste du behøver er at tage kærligt hånd om dig selv.

 

Tag det første skridt til at blive mere dig selv på jobbet.

Book en gratis samtale – og få hjælp til et bedre selvværd.